آموزش ها, کابل ها

نکات قابل توجه در خرید کابل های شبکه

نکات قابل توجه در خرید کابل های شبکه

نکات قابل توجه در خرید کابل های شبکه

در این مقاله به تعریف اجمالی کابل شبکه، پراستفاده‌ترین کابل های موجود و معرفی با دیگر خصوصیات کابلمی پردازیم.در صورتی که در فکر تهیه ی کابل برای شبکه هستید خواندن این مقاله به شما درانتخاب و تصمیم گیری مناسب تری کمک خواهد کرد. شما را به همراهی با شبکه ساز دعوت می کنیم.

category کابل ها

کلمه category به معنای طبقه و دسته می‌باشد. جهت دسته‌بندی کابل‌های شبکه به صورت جهانی مورد استفاده قرار گرفته شده است. کابل‌های cat جهت انتقال داده‌ها و برقراری اتصال استفاده می‌شوند. با توجه به کاربردی یکسان در زمان تولید و سرعت انتقال اطلاعات و محدودیت‌های نویز با یکدیگر در تفاوت هستند و از سوکت RJ45 پشتیبانی می‌کنند.

کابل CAT5 بنابر دلایلی، کم تر توسط کاربران انتخاب می شود؛ عواملی نظیر : قدیمی بودن مدل این کابل نسبت به کابل‌های ورژن جدیدتر،برخورداری از سرعت و کیفیت کمتر در مقایسه با  CAT6و CAT7.اما با این وجود هنوز هم از این کابل‌ها استفاده شده و بسته به نیاز کاربران جواب‌گویی خود را دارند.

در ادامه با یک ورژن جدید‌تر این کابل که شامل کابل‌های cat6 میشود رو برو می‌شویم که ازفرکانس 250 مگاهرتز با ضخامت 23AWG استفاده می‌کند. و امکان خرابی EMIرا بر داده‌های کابل بسیار کاهش داده؛ قابل ذکر است که  CAT6 دارای دو نوع CAT6a و CAT6 می‌باشد. که در مدل a سرعت بالاتر، همراه با سیگنال‌هایی ایمن‌تر ومحدودیت کم‌تر در کابل کشی‌ها مشاهده شده. وجود محافظ در cat6a باعث شده در کارخانه‌ها که محیط صنعتی اطلاق می شوند،کاربرد بهینه‌تری پیدا کند.

به دنبال همگی این تفاسیر کابل‌های Cat7  از سازگاری بالاتری برخورداراند و تنوع رنگی هم در ورژن هفتم این محصول مورد توجه قرار گرفته است. درCat7 افت سیگنال کم تری را مشاهده می‌کنیم که در ادامه مقاومت بسیاربی نظیری در برابر نویز و کیفیت بالایی را از خود به نمایش می‌گذارد. اما با وجود این تعاریف ،یک مسئله اساسی وجود دارد که باعث عدم دسترسی و یا دسترسی سخت به cat7 می‌شود. متاسفانه به علت تحریم‌های موجود تهیه کابلی با این کیفیت و مزایای درخشان ،سخت و حتی تا حدی غیر قابل دسترس تصور می‌شود. بنابراین با شرایط فعلی و در نظر گرفتن میزان استفاده موردنظر ،انتخاب مدل‌های قبلی cat  را پیش رو داریم. به طور کلی کابل‌های category نسبت به نسل قبلی خود از قابلیت‌های کم‌تری برخوردار هستند. مثلا کابل cat5 فاصله های بین شیار کم‌تری نسبت به کابل cat6 را دارد و به همین ترتیت cat6 از میزان سرعت بیشتری پشتیبانی می‌کند.

بنابراین کاربرانی که سرعت و کنترل محدودیت‌های نویزی را مورد توجه بسیار قرار می‌دهند بهتر است به این نکات ارزنده توجه داشته باشند؛ زیرا ورژن‌های جدید از پهنای باند بیشتر و نویز پذیری کمتری برخورداراند.

دسته بندی کابل ها بر اساس UTP ، SFTP  

کابل ها از 4 زوج سیم یا 8 سیم به هم پیچیده ،تشکیل شده‌اند؛ اما در نوع پوششی که بین آنها است تفاوت وجود دارد. در بسیاری مواقع در محیط هایی که کابل کشی انجام می شود ،شرایط امن و راحتی وجود دارد و بدین ترتیب استفاده از کابل UTP کارآمد واقع خواهد شد.زیرا این نوع از کابل ها مقاومت نسبتا ضعیف تری در مقایسه با SFTP دارند. در درون کابل های SFTP شیلد و فویل استفاده شده است و همین امر موجب شده تا مقاومت کابل در شرایط مختلف افزایش پیدا کند.به علاوه تداخلات سیگنال در این محصول به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. همچنین کابل UTP ازپوشش پلاستیکی تک لایه ای طراحی شده است، و قیمت نسبتا ارزان تری نسبت به کابل SFTP دارد.

انتخاب کابل OUTDOOR یا کابل INDOOR 

#gallery-3 {
margin: auto;
}
#gallery-3 .gallery-item {
float: right;
margin-top: 10px;
text-align: center;
width: 25%;
}
#gallery-3 img {
border: 2px solid #cfcfcf;
}
#gallery-3 .gallery-caption {
margin-left: 0;
}
/* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

کابل ها بنا بر محیطی که در آن قرار می گیرند ،به دو دسته Outdoor,Indoor تقسیم می شوند.اگر کابل کشی درون ساختمان ،داخل فضاهای بسته و اماکن ایمن انجام گیرد بهترین انتخاب indoor  می باشد؛ زیرا این کابل ها به علت جنس بدنه pvc و مقاومتی مناسب، فضاهای پوشیده دارند که در محیط های سربسته مورد استفاده هستند. در صورتی که کابل های outdoor از چندین لایه ،و جهت بالا بردن مقاومت طراحی شده است؛ بدین ترتیب این نوع کابل در برابر آب،گرما،رطوبت،سرما بسیار ایمن عمل می کند ؛همچنین داده های انتقالی را با سرعتی خوب ،حتی در مسافت های گسترده پشتیبانی می کند.

درواقع تفاوت اساسی که بین indoor وoutdoor وجود دارد، میزان مقاومت آنها در برابر بروز آسیب های احتمالی است. اگر از کابل های indoor در محیط های بیرونی استفاده کنید در مدتی کوتاه دچار فرسایش شده و مجبور به کابل کشی مجدد می شوید.

بنابراین با همگی این تفاسیر توصیه می شود که در زمان تهیه ی کابل شبکه به یک سری نکات توجه شود ،برای رضایت مندی از خرید کابل شبکه به سوالات زیر پاسخ دهید :

  • ترتیب الویت بندی ،استفاده یتان از کابل برچه اساس است ؟
  • تا چه مقدار میزان انتقال سرعت برایتان اهمیت دارد ؟
  • میزان بروز خطرات احتمالی در محیط مربوطه تا چه حد است ؟
  • آیا وجود کابل صرفا برای ارسال دیتا، برای شما کافیست ؟
  • در صورت بروز محدودیت های نویز، مسئله ای نخواهید داشت ؟
  • محیط  کابل کشی ،باز یا بسته است ؟
  • هزینه های کم تر یا عملکرد مطلوب تر ؟
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *