تکنولوژی

پچ کورد شبکه چیست و چه تفاوتی با کابل شبکه دارد؟

پچ کورد شبکه چیست و چه تفاوتی با کابل شبکه دارد؟ 3 - شبکه ساز

زمانی که تصمیم می‌گیرید تا تجهیزات شبکه را به کار گیرید، لازم است که بین آن‌ها ارتباطی برقرار کنید. کاربرد پچ کورد شبکه در اتصال تجهیزات اکتیو شبکه به یکدیگر و یا اتصال آن‌ها به پچ پنل می‌باشد. اما تفاوتی بین کابل و پچ کوردها وجود دارند و در مواردی استفاده از پچ کورد بسیار مفیدتر شناخته شده است.

در ادامه به بررسی انواع پچ کورد شبکه، مزیت استفاده از آن‌ها و این که چه تفاوتی با کابل‌های شبکه معمولی دارند می‌پردازیم.

پچ کورد شبکه چیست و موارد کاربرد آن ها کدام اند؟

پچ کوردها نوعی از کابل‌های شبکه هستند که در رنگ بندی مختلف برای اتصال انواع تجهیزات موجود در شبکه مانند سوئیچ، روتر و مودم و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت اصلی آن‌ها با کابل‌های شبکه معمولی این است که از قبل سوکت زده شده اند و در اندازه‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند.

معمولا کابل‌ها در اندازه‌های کوتاه و با طول‌های 1، 3 و 5 متری عرضه می‌شوند اما می‌توان طول‌های بلندتر، برای مثال با طول بیشتر از 20 متر را برای فواصل طولانی‌تر مورد استفاده قرار داد. در هر دو سر این کابل کانکتورهای RJ-45 قرار گرفته شده است و آماده استفاده و اتصال به دستگاه مورد نظر هستند.

در مجموع پچ کوردها را می‌توان از اجزای اساسی یک شبکه دانست و استفاده از آن‌ها نقش مهمی در ارتباط با سیم اجزای مختلف شبکه دارد. پچ کوردها با توجه به سرعت قابل پشتیبانی و ویژگی‌های دیگر در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام می‌توانند برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

پچ کورد شبکه چیست و چه تفاوتی با کابل شبکه دارد؟ - شبکه ساز

تفاوت پچ کورد با کابل شبکه

به طور کلی کابل‌های شبکه یا کابل اترنت به انواع مختلفی از کابل‌ها گفته می‌شود که وظیفه انتقال اطلاعات بین شبکه را دارند. این کابل‌ها به دو دسته اصلی کابل‌های مسی و فیبر نوری دسته بندی می‌شوند. اما پچ کورد شبکه را می‌توان زیر مجموعه ای از کابل‌های شبکه به حساب آورد که دارای ویژگی‌های خاصی هستند. این ویژگی‌ها باعث شده تا این کابل‌ها در مواردی بسیار کاربردی باشند و استفاده از آن‌ها مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت.

مزایای استفاده از پچ کورد شبکه

این کابل‌ها معمولا در رنگ بندی مختلف تولید و وارد بازار می‌شوند. از این جهت تفکیک آن‌ها از یکدیگر به آسانی صورت می‌گیرد. این مسئله در زمان بروز خطا می‌تواند مراحل عیب یابی را تسهیل کند. از طرفی استفاده از پچ کورد شبکه باعث می‌شود تا برای برقراری اتصالات میان تجهیزات، نیاز به سوکت زدن وجود نداشته باشد. به همین علت به میزان قابل توجهی در زمان صرفه جویی می‌شود. مورد مهم دیگر در این زمینه قابلیت اطمینان بالا است. کابل‌های معمولی با توجه به اندازه مورد نیاز به صورت دستی سوکت زده می‌شوند. اما به دلیل این که پچ کورد شبکه توسط شرکت‌های سازنده سوکت زنی می‌شوند کیفیت تضمین شده ای را ارائه می‌دهند.

بررسی انواع Patch Cord بر اساس سرعت و پهنای باند

پچ کوردها بر اساس سرعت انتقال داده و پهنای باند قابل پشتیبانی به دسته بندی‌های مختلف تقسیم بندی شده اند. این دسته بندی‌ها از CAT 1 شروع می شود و با پیشرفت فناوری، نسخه‌های پیشرفته‌تری عرضه شده است. امروزه کابل‌های CAT 1 تا CAT4 به دلیل قدیمی شدن فناوری مورد استفاده در آن‌ها دیگر کاربردی در شبکه ندارند. برای به کار گرفتن کابل‌ها به شکل صحیح و برحسب نیاز، لازم است تا کارایی آن‌ها در نظر گرفته شود.

دسته بندیحداکثر سرعت انتقالکاربردحداکثر پهنای باند
CAT 11Mbpsکابل‌های تلفن قدیمی1 مگاهرتز
CAT 24Mbpsشبکه‌های Token Rings4 مگاهرتز
CAT 316MbpsToken Rings و اترنت 10Base-T16 مگاهرتز
CAT 420Mbpsشبکه‌های Token Rings20 مگاهرتز
CAT 5100MbpsEthernet, Fast Ethernet, Token Ring100 مگاهرتز
CAT 5e1GbpsEthernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet100 مگاهرتز
CAT 610Gbps Gigabit Ethernet, 10G Ethernet(55m)250 مگاهرتز
CAT 6a10Gbps Gigabit Ethernet, 10G Ethernet(55m)500 مگاهرتز
CAT 710GbpsGigabit Ethernet, 10G Ethernet(100m)600 مگاهرتز

بررسی پچ کورد شبکه بر اساس نوع شیلد و فویل

مورد دیگری که می‌توانیم بر حسب آن‌ها کابل‌ها را دسته بندی کنیم، نوع شیلد یا محافظ کابل است. وجود شیلد بر روی رشته سیم‌های کابل، موجب می‌شود تا در برابر نویز مقاومت بالایی داشته باشند و کارایی و سرعت بهتری را ارائه دهند. در ادامه انواع مختلف کابل‌ها را بر این اساس مقایسه می‌کنیم:

پچ کورد شبکه چیست و چه تفاوتی با کابل شبکه دارد؟ 2 - شبکه ساز

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *